Skuteczna Partycypacja Publiczna NGO
CZYTELNIA


Tutaj znajdziesz istotne zagadnienia dotyczące organziacji pozarządowych w kontekście procesu stanowienia prawa.

 

KONSULTACJE PUBLICZNE A KONSULTACJE SPOŁECZNE 

Dlaczego konsultacje są ważne i niezbędne w procesie stanowienia prawa w państwie demokratycznym,? Jaki poziom wpływu mogą mieć obywatele, przedstawiciele organizacji pozarządowych w procesie stanowienia prawa? Co to jest drabina partycypacji i czym różnią się konsultacje publiczne od konsultacji społecznych? To ważne pytania, które pomagają zrozumieć rolę obywatelską w procesie stanowienia prawa oraz zidentyfikować właściwe cele, sposoby i poziomy zaangażowania się w proces konsultacji. Zapraszamy do lektury niniejszego artykułu, który stara się na powyższe pytania odpowiedzieć. Więcej

 

KONSULTACJE PUBLICZNE I ICH ROLA W PROCESIE LEGISLACJI 

Konsultacje publiczne to proces, w którym projekt dokumentu rządowego przedkładany jest organizacjom społecznym w celu wyrażenia przez nie opinii i uwag na temat proponowanych rozwiązań czy zmian. Skierowanie do konsultacji publicznych projektu ustawy lub założeń może nastąpić dopiero po wpisaniu go do wykazu prac legislacyjnych Rady Ministrów. Przeprowadzenie konsultacji publicznych może być poprzedzone – na wniosek Rady Ministrów lub jej organu pomocniczego – oceną skutków regulacji (OSR), dokonywaną przez Szefa Kancelarii Prezesa Rady Ministrów. Jeżeli projekt dokumentu rządowego był przedmiotem takiej oceny, opinia Szefa Kancelarii Prezesa Rady Ministrów zostaje dołączona do projektu i przedstawiona wraz z nim podmiotom uczestniczącym w konsultacjach publicznych. Więcej


PROCES TWORZENIA PRAWA W POLSCE

Proces ustawodawczy, zwany też legislacyjnym, oznacza przebieg stanowienia prawa w Polsce. Proces uchwalania aktów normatywnych został szczegółowo opisany w Konstytucji RP oraz w regulaminie Sejmu. Na drogę, którą musi pokonać projekt aktu prawnego od sporządzenia do opublikowania jego ostatecznej wersji jako prawa powszechnie obowiązującego, składa się kilka etapów. Więcej


PROCES STANOWIENIA PRAWA I MOŻLIWOŚCI UDZIAŁU NGO W PROCESIE STANOWIENIA PRAWA

W imieniu swoich członków organizacje pozarządowe – zgodnie z zapisanymi w Konstytucji zasadami dialogu społecznego i pomocniczości pragną być partnerem rządu i samorządów wszystkich szczebli poprzez artykułowanie potrzeb i wartości wspólnot, w których działają, uczestniczenie w realizowaniu działań podejmowanych na rzecz wspólnoty oraz pomoc w formułowaniu celów polityki społecznej i kierunków rozwoju. Jednak partnerstwo pomiędzy organizacjami a administracją jest możliwe jedynie wtedy, gdy istnieje nie tylko dobra wola współpracy… (Karta zasad organizacji monitorujących działalność administracji publicznej).  Więcej


UDZIAŁ NGO W PROCESIE STANOWIENIA PRAWA ZGODNIE Z PRZEPISAMI KODEKSU POSTĘPOWANIA ADMINICTRACYJNEGO 

Jaka jest rola organizacji społecznych w procesie stanowienia prawa w polskim porządku prawnym? Czy tzw. NGO tj. organizacje pozarządowe mają realny wpływ na ustawodawstwo? W jakim zakresie mogą działać lokalnie i na jakiej podstawie? Jakie instrumenty wskazywane przez Kodeks postępowania administracyjnego mogą wykorzystać w swojej działalności. Przykłady zastosowań skarg i wniosków składanych przez NGO.  Więcej
 

PARTYCYPACJA ORGANIZACJI POZARZĄDOWYCH W PROCESIE STANOWIENIA PRAWA W LATACH 2014-2017

Jaki był udział NGO w procesie stanowienia prawa w latach 2014-2017? Czy możemy wskazać największe problemy obowiązującej w tym czasie procedury i czy wprowadzono obecnie jakieś zmiany? Nad czym przedstawiciele organizacji pozarządowych powinni się skupić obecnie, chcąc poprawić status NGO w procesie stanowienia prawa? Więcej
 

SKUTECZNA PARTYCYPACJA PUBLICZNA NGO W KONTEKŚCIE PODNOSZENIA KOMPETENCJI PRZEDSATWICIELI ORGANIZACJI POZARZĄDOWYCH W ZAKRESIE NIEZBĘDNYM DO UDZIAŁU W PROCESIE STANOWIENIA PRAWA 

Czym jest partycypacja publiczna i jakie są jej podstawowe założenia? Dlaczego organizacje pozarządowe są niezbędnym elementem procesów partycypacyjnych i państwa demokratycznego oraz jakie kompetencje powinni posiadać przedstawiciele organizacji pozarządowych, żeby móc skutecznie wpływać na proces stanowienia prawa? – wszystkie te pytania są kluczowymi pytaniami obywateli zaangażowanych, aktywnych i odpowiedzialnych za kształt życia społecznego i publicznego. Zapraszamy do lektury niniejszego artykułu, który w krótkiej formie stara się na te pytania odpowiedzieć.  Więcej

 

ZASADNOŚĆ PARTYCYPACJI W ZAKRESIE TWORZENIA PROJEKTU USTAWY PRAWO O SZKOLNICTWIE WYŻSZYM - TZW.  USTAWY 2.0

 
Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego bardzo wyraźnie podkreśla, że przygotowywany plan zmian w resorcie nauki jest reformą inną niż wszystkie. Konstytucja dla Nauki1 to projekt przemyślany i wypracowany wraz ze środowiskiem akademickim. Charakterystyczna dla analizowanego projektu tzw. Ustawy 2.0 partycypacyjność ma stanowić podstawę do zmian w systemie szkolnictwa wyższego, podstawę do zmian w zakresie nakładów na rozwój badań, a także podstawę do zmian w zakresie podnoszenia jakości polskiej nauki.
O samej zasadności zmian nikt nie dyskutuje – ich konieczność jest powszechnie akceptowana. Dyskusje toczą się wokół kierunku proponowanych zmian. Dlaczego w związku z tym tak ważna pozostaje w tym przypadku partycypacja?  Więcej
 
ROLA NGO W PROCESIE STANOWIENIA PRAWA
 
Rola organizacji pozarządowych w procesie stanowienia prawa ma charakter wieloaspektowy. Organizacja pozarządowa jako wyspecjalizowana w danej dziedzinie życia jednostka, skupiająca wokół siebie określone grono ludzi zainteresowanych, jest nie tylko potencjalnym partnerem do rozmów dla organów rządowych czy samorządowych, dysponującym określoną wiedzą, zapleczem eksperckim, ale także reprezentantem określonych grup społecznych, znającym i rozumiejącym potrzeby ludzi/regionu, mającym możliwość nie tylko komunikowania podmiotom rządzącym woli i oczekiwań ludzi, ale także przekazywania tym ostatnim w sposób przystępny zamierzeń i planów ekipy rządzącej, jak również organizowania ich i mobilizowania do działania. Jest swoistym dwustronnym przekaźnikiem o dużym potencjale oddziaływania na każdą ze stron i ta jej właściwość ma zasadnicze znaczenie w procesie stanowienia prawa. Więcej
 
UDZIAŁ ORGANIZACJI POZARZĄDOWYCH W PROCESIE LEGISLACJI
 
Czy udział organizacji  pozarządowych w procesie tworzenia prawa w Polsce jest wystarczający? Pytanie to nabiera szczególnego znaczenia wobec ostatnich badań CBOS z 2015 roku. Wynika z niego bowiem, że nasze społeczeństwo czuje się niedoreprezentowane w życiu publicznym. Czy organizacje pozarządowe są wstanie tą sytuacje naprawić? Czy też może trzeba szukać innych mechanizmów? Więcej
 
ROLA NGO W PROCESIE STANOWIENIA PRAWA - PRZEGLĄD NAJNOWSZYCH AKTÓW PRAWNYCH
 
W 2018r w życie wchodzi szereg zmian prawa, które mogą mieć wpływ na działalność NGO. Jeśli jakaś zmiana przepisu prawnego wprowadza w życie NGO chaos lub jego interpretacja nie jest jasna, można zwrócić się z prośbą o interpretację do właściwego Ministra, odpowiedzialnego na realizację zadań objętych przepisem. Więcej
 
 
ZMIANY W USTAWIE O POŻYTKU PUBLICZNYM I WOLONTARIACIE

Historia sektora pozarządowego w demokratycznej Polsce liczy ponad ćwierć wieku, a liczbę fundacji i stowarzyszeń obecnie działających ocenia się na ok. 120 tys. W pracach organizacji pozarządowych jako wolontariusze corocznie bierze udział niemalże 20% Polaków, natomiast na etatach zatrudnionych jest ponad 100 tys. osób. Takiej siły i potencjału organizacji, które powstają samorzutnie w odpowiedzi na niezaspokojone potrzeby społeczne, nie można potraktować wzruszeniem ramion. Dlatego znalazły one swoje miejsce w rozwiązaniach systemowych, a liczba możliwych form współpracy 3 sektora i administracji publicznej jest imponująca. Ustawa o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie z 2003 r. wprowadziła innowacyjne mechanizmy i rozwiązania, które są obecnie szeroko stosowane w małych i większych jednostkach samorządu terytorialnego, niezależnie od ich zamożności i położenia.Więcej

 

OCHRONA DANYCH OSOBOWYCH W NGO

25 maja 2018 r. wchodzi w życie nowe rozporządzenie o ochronie danych osobowych – RODO, czyli Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 2016/679 z 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych (inaczej ogólne rozporządzenie o ochronie danych osobowych - RODO). Dla wielu organizacji pozarządowych dostosowanie się do jego postanowień to poważne i niełatwe wyzwanie. Zmiany obejmują dostosowanie obecnej dokumentacji do wymogów RODO ale też nowości jak powołanie Prezesa UODO, Inspektora ochrony danych osobowych i wprowadzenie rejestrów czynności przetwarzania. Jaki udział w systemie ochrony danych osobowych znajdą organizacje pozarządowe? Więcej

 

MŁODZIEŻ A PARTYCYPACJA PUBLICZNA 

Często zastanawiamy się dlaczego młodzi ludzie nie interesują się otaczającym nas światem. Z drugiej strony może oni cały czas o nim mówią tylko my nie potrafimy słuchać? A może powinniśmy pomóc w kształtowaniu ich drogi życiowej, gdzie znajduje się  również ich udział w życiu publicznym? Czy może już funkcjonują instrumenty, dzięki którym mogą się wypowiadać w kwestiach ich bezpośrednio dotyczących? Na te i inne pytania postaram się odpowiedzieć w tym artykule.
Czy młodzież powinna brać udział w życiu publicznym? Więcej

 

JAK ORGANIZACJE POZARZĄDOWE MOGĄ ZŁOŻYĆ PETYCJE 

 Słowo „petycja” pochodzi z łacińskiego słowa „petitio”, które oznacza prośbę lub żądanie. Prawo do składania petycji zakorzenione jest w art. 63 Konstytucji, a sama instytucja petycji wywodzi się z prawodawstwa rzymskiego – ma zatem wielowiekową tradycję. Od 11 lipca 2014 r. tryb, zasady i postępowanie związane ze składaniem petycji zostały unormowane ustawą o petycjach (Dz.U.2018.0.870 t.j.). W tej właśnie ustawie należy szukać wiążących wytycznych odnośnie sposobu formułowania i wnoszenia petycji, jak również biegu postępowania wywołanego złożoną petycją.   Więcej

 

PRAWO REGULUJĄCE DZIAŁALNOŚĆ ORGANIZACJI POZARZĄDOWYCH

Jak założyć stowarzyszenie lub fundację? Jakie wymogi trzeba spełnić, aby założyć stowarzyszenie zwykłe? Jak nowelizacja ustawy Prawo o Stowarzyszeniach wpłynęła na działalność organizacji pozarządowych w Polsce i jakie nowe wymogi stawia tym organizacjom? Na te i inne pytania dotyczące działalności organizacji pozarządowych odpowiada niniejszy artykuł. Więcej


POLITYKA SPOŁECZNA 

Polityka społeczna obejmuje wiele ważnych sfer i  dziedzin naszego życia. Czy mam zatem możliwość współdecydowania o kierunkach polityki społecznej? Czy możemy ją współtworzyć i w niej aktywnie uczestniczyć? Organizacje pozarządowe pełnią bardzo ważną rolę w kreowaniu aktywnej polityki społecznej. Zakres działań jest dość szeroki, począwszy od postulowania potrzeb reprezentowanych grup społecznych po udział w procesie stanowienia prawa. Więcej

 

SYMULACJA KONSULTACJI PUBLICZNYCH W ORGANIZACJI POZARZĄDOWEJ - KONSPEKT

Czym są konsultacje publiczne? Czy jest różnica między konsultacjami publicznymi i społecznymi? Jak przeprowadzić konsultacje publiczne? Jak je przygotować? Jakie są techniki prowadzenia konsultacji publicznych? Kogo zaprosić do udziału w konsultacjach? Na te i inne pytania dotyczące konsultacji publicznych znajdziesz tutaj odpowiedzi. Więcej

 

WZMOCNIENIE PARTYCYPACJI POPRZEZ TWORZENIE SIECI ORGANIZACJI POZARZĄDOWYCH 

Jako organizacje pozarządowe, czy współpracujemy z otoczeniem? Jakie wspólne działania podejmujemy z innymi NGO? Jaką rolę pełnią organizacje parasolowe, typu federacje i sieci współpracy? To istotne pytania, które pomogą przyjrzeć się, jak wygląda współpraca wewnątrz sektora non-profit. Zapraszamy do lektury artykułu, w którym znajdziemy odpowiedzi na powyższe pytania, jak również bazę kontaktów sieci i federacji z terenu woj. małopolskiego. Więcej

 

KORZYŚCI Z UDZIAŁU ORGANIZACJI POZARZĄDOWYCH W PROCESIE LEGISLACYJNYM

27 lutego obchodzimy światowy dzień organizacji pozarządowych. Praktycznie w dniu naszego, wspólnego święta przekazujemy Państwu artykuł dotyczący efektów i korzyści wynikających z udziału organizacji pozarządowej w procesie legislacyjnym. Wszyscy wiemy, że w Polsce działa duża liczba organizacji pozarządowych, ale na ile są skuteczne? Jaka jest kondycja III sektora, w jakie formy partycypacji publicznej angażują się organizacje pozarządowe? I przede wszystkim, jakie rzeczywiste efekty przynosi cały proces? Odpowiedzi na te i inne, ważne dla III sektora pytania znajdą Państwo w niniejszym artykule. Więcej

 

ROLA RADY POŻYTKU PUBLICZNEGO W PARTYCYPACJI PUBLICZNEJ

Jaka jest rola Rady pożytku publicznego w partycypacji publicznej? Na jakiej podstawie działa i jakie ma prawa? Należy zwrócić uwagę na jej zadania i funkcje, a także możliwość tworzenia forów RDPP. Rady Działalności Pożytku Publicznego mają istotny udział w budowaniu społeczeństwa obywatelskiego na szczeblu lokalnym oraz zdecydowane wzmacniają potencjał Wojewódzkich, Powiatowych i Gminnych Rad Działalności Pożytku Publicznego. Więcej

 

WYBRANE METODY KONSULTACJI PUBLICZNYCH

Konsultacje to proces charakterystyczny dla funkcjonowania państw demokratycznych. Polega on na dialogu między osobami, które zostały wybrane przez społeczeństwo by pełnić władzę publiczną, a samym społeczeństwem. Pojęcie konsultacji publicznych odnosi się wyłącznie do prac nad projektami dokumentów rządowych (ustaw, rozporządzeń, założeń do ustawy, strategii, programów, stanowisk rządu do poselskich projektów ustaw). Jest wiele form i metod przeprowadzania konsultacji publicznych. Omawiamy konsultacje pisemne za pomocą platformy online,  spotkanie konsultacyjne otwarte i wysłuchania publiczne w pigułce. Więcej

 


PARTYCYPACJA ORGANIZACJI POZARZĄDOWYCH W PROCESIE STANOWIENIA PRAWA W 2018R. 

Konsultacje publiczne to sposób na udział obywateli, w tym przedstawicieli organizacji pozarządowych w procesie stanowienia prawa. W 2018 roku organizacje pozarządowe miały szansę wiele razy brać udział w konsultacjach publicznych. Najwięcej zaproszeń do udziału w konsultacjach znaleźć można na stronie Ministerstwa Cyfryzacji. Z narzędzie jakim są konsultacje publiczne korzystały w 2018r. także Ministerstwo Edukacji oraz Komisja Europejska. Więcej na ten temat znaleźć można w niniejszym artykule.  Więcej


ANALIZA FINANSOWA - ZROZUMIEĆ SYTUACJĘ FINANSOWĄ W ORGANIZACJI

Analiza finansowa jest narzędziem umożliwiającym weryfikację stanu finansów organizacji. Analiza finansowa obejmuje zagadnienia związane z całokształtem działalności organizacji: sytuację majątkową, wyposażenie w kapitały (ujęcie statyczne), przychody, koszty jednostki, wynik finansowy (ujęcie dynamiczne). Najczęściej analiza finansowa obejmuje wstępną analizę bilansu oraz rachunku zysków i strat, analizę przepływów pieniężnych, analizę wskaźnikową kondycji finansowej, analizę wpływu przychodów i kosztów na wynik finansowy. Jest ona najpowszechniej wykorzystywaną spośród analiz działalności organizacji - użyteczna jest bowiem nie tylko dla kierownictwa jednostki, ale także dla innych podmiotów zainteresowanych jej sytuacją. Wykorzystują ją wszelkiego rodzaju instytucje, np. kredytujące, aby ocenić ryzyko związane z udzieleniem pożyczki danej organizacji i aby następnie monitorować jej wypłacalność. W organizacjach pozarządowych, w których zarządzanie jednostką oddzielone jest od członkostwa (organizacją zarządzają zatrudnione osoby), analiza finansowa może być podstawowym źródłem informacji dla członków organizacji o jej stanie finansowym. Więcej

 

PRAWO GOSPODARCZE A DZIAŁALNOŚĆ GOSPODARCZA W NGO

Skrót NGO kojarzy nam się zwykle z działalnością nieodpłatną, często charytatywną, prowadzoną w interesie społecznym. Natomiast działalność gospodarcza kojarzy się z działalnością odpłatną, nastawioną przede wszystkim na osiągnięcie zysku. Czy zatem prowadzenie działalności gospodarczej przez NGO jest dopuszczalne? Jeśli tak, to na jakich zasadach NGO mogą prowadzić działalność gospodarczą? Czy każda działalność NGO związana z uzyskiwaniem przychodu jest działalnością gospodarczą i czym różni się działalność gospodarcza NGO od działalności gospodarczej prowadzonej przez innych podmioty? Więcej

 

KOMPETENCJE EKSPERCKIE PRZEDSTAWICIELI ORGANIZACJI POZARZĄDOWYCH W ZAKRESIE NIEZBĘDNYM DO PRAWIDŁOWEGO UDZIAŁU W PROCESIE STANOWIENIA PRAWA 


Jakie kompetencje powinni mieć przedstawiciele NGO do tego, aby brać aktywny udział w procesie stanowienia prawa? Co powinni wiedzieć, a co umieć członkowie, pracownicy i wolontariusze organizacji pozarządowych,  aby stać się pełnoprawnymi uczestnikami procesu partycypacji publicznej? Więcej

 

OCENA EFEKTYWNOŚCI FINANSOWEJ NGO


Zmieniające się warunki otoczenia gospodarczego organizacji pozarządowych, rosnące wymagania klientów organizacji, a także dawców środków (donatorów itp.) dot. działania organizacji oraz zaostrzająca się konkurencja wymuszają na tych jednostkach podejmowanie ciągłych działań zwiększających efektywność finansową ich funkcjonowania. Niezbędny do tego jest stały monitoring sytuacji jednostki, w szczególności w zakresie finansowym. Służyć temu może ocena efektywności finansowej NGO. Ocena efektywności finansowej NGO obejmować może weryfikację gospodarności podejmowanych działań, opłacalność działalności inwestycyjnej, racjonalność zarządzania (w tym zarządzania majątkiem, gotówką, zapasami, zasobami ludzkimi), a także poprawność struktury organizacyjnej jednostki. Więcej


PIERWSZA POMOC PRAWNA


W czasach szybko zmieniającego się prawa i ogromnej ilości aktów prawnych nowelizowanych bez końca, ważne staje się ułatwianie dostępu do wymiaru sprawiedliwości każdemu członkowi społeczeństwa oraz podnoszenie świadomości prawnej społeczeństwa poprzez edukację prawną. Już nawet prawnikom coraz trudniej nadążyć za codziennymi zmianami prawa. Szczególnie ważne w systemie prawnym stają się organizacje pozarządowe, które często pełnią rolę punktu pierwszego kontaktu dla osób poszukujących pomocy prawnej i innej (np. psychologicznej). Stąd istotnym jest, aby przedstawiciele organizacji pozarządowych posiadali przynajmniej podstawową wiedzę na temat możliwości udzielenia pomocy prawnej w Polsce. Każda wskazówka może okazać się pomocna dla osób, które nie mogą się odnaleźć w skomplikowanym polskim systemie prawnym. Więcej


Zapraszamy na szkolenie z zakresu kompetencji miękkich pt.: NGO jako lider społeczny. Wystąpienia publiczne i komunikacja, które odbędzie się w Krakowie, dnia 26.06.2019 (środa),w godz.: 9:30-16:45.


Zajęcia obejmą szereg zagadnień dotyczących efektywnej komunikacji i budowania postaw opartych na wzajemnym szacunku oraz otwartości na drugiego człowieka, a także na budowaniu społeczeństwa aktywnych i zaangażowanych obywateli

 

 

Zapraszamy na szkolenie pt. „Prawo pracy – zmiany w prawie”, do Skawiny dnia 18.06.2019

Szkolenie jest bezpłatne i skierowane do członków, wolontariuszy i pracowników małopolskich NGO.

 


Zapraszamy do wzięcia udziału w bezpłatnym szkoleniu „Praktyczne aspekty bezpieczeństwa w korzystaniu z narzędzi IT – regulacje prawne dla NGO”. Szkolenie ma charakter praktyczny (praca przy komputerach).

 


ZNAJDŹ NAS NA FACEBOOKU

Projekty:

Powered by NEGON